המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC ו-EPA) קורא לכל הקהילות ומחוזות הדברת היתושים ליישם טכניקות של ניהול מזיקים משולב (IPM). IPM שם דגש על מניעה, הפחתת מקורות וניטור.

יתושים עוברים ארבעה שלבי חיים שונים – ביצה, זחל, גולם ובוגר. הזחלים חיים ליד פני המים ונושמים דרך שני צינורות דמויי קרן הנקראים סיפונים על גבם; גם גלמים חיים במים עומדים אך אינם ניזונים.

האם זה יכול למנוע מחלות?

מחלות המועברות על ידי יתושים כמו מלריה, קדחת דנגי, וירוס זיקה וצ'יקונגוניה גורמות מחלות לבני אדם כבר אלפי שנים.

עם זאת, הגעתם האחרונה של וירוס זיקה ונגיף צ'יקונגוניה לארה"ב עוררה דאגות חדשות לגבי התפשטותם הפוטנציאלית. מחלות אלו היו בעבר נפוצות יותר באזורים טרופיים או סובטרופיים אך כעת עושות את דרכן צפונה באמצעות תנועה אנושית.

שיטות הדברת יתושים  כגון הפחתת מקור, הדברת זחלים (הרג של זחלים או מבוגרים), שינוי בתי גידול וחומרי הדברה חיוניים במאבק ביתושים הגורמים למחלות. לא רק שאמצעים אלה מפחיתים את הסיכון למחלות הנישאות יתושים, אלא שהם גם חסכוניים בטווח הארוך שכן נמנעים אשפוזים וסיבוכים בריאותיים אחרים.

האם זה יכול למנוע עודף אנושי?

מנהלי הדברת יתושים שואפים לחסל יתושים המעבירים וירוסים הגורמים למחלות אנושיות על ידי זיהוי המינים הנפוצים באזור ונקיטת האמצעים הדרושים להדברה.

נתוני מעקב שנאספים באמצעות לכידה הם בעלי ערך רב לתכנון והערכת מאמצי הבקרה. הם מספקים תיעוד היסטורי מפורט של אוכלוסיות יתושים בוגרים באזור.

כאשר נתוני מעקב מצביעים על סיכון גבוה למחלות אנושיות, התגובה עשויה לכלול ריסוס ULV וטיפולי מחסום שיוריים באמצעות מכשירי גב ליד בתים ואזורים שבהם יתושים נוטים להתאסף. טכנולוגיות ה-GPS מבטיחות כיסוי מוצר אחיד בכל רחבי הלוח.

ניתן להשתמש בהבנת רגישות הריח של יתושים לרמזים המחפשים מארח כדי ליצור שיטות בקרה יעילות יותר. ריחות שממסכים או מפעילים באופן מכונן את תפקוד קולטן הריח (ORN) יכולים להפחית את משיכת היתושים לבני אדם ולעודד אותם להימנע מאיתנו [24, 29].

האם זה יכול למנוע עודף בעלי חיים?

הדברת יתושים הפכה יותר ויותר קריטית בשל הסיכון הפוטנציאלי שלהם להעברת מחלות על ידי עקיצת חרקים. יתושים נושאים פרוטוזואה שגורמת למלריה, כמו גם וירוס הנילוס המערבי ווירוס זיקה שעלולים להפיץ מחלות בקרב בני אדם כאשר הם מועברים מיתושים.

אחת הדרכים הטובות ביותר להפחית עקיצות יתושים היא על ידי ביטול או הפחתה של אתרי רבייה בנכס שלך שיכולים לשמש כשטח רבייה. זה כולל לקיחת מיכלים מעשה ידי אדם כמו צמיגים, אמבטיות ציפורים, פקקי בקבוקים ועציצים שעשויים לשמש כשטח רבייה.

אנשי מקצוע בניהול מזיקים מסתמכים על נתוני מעקב כדי לזהות מיני יתושים המהווים את האיומים הגדולים ביותר. עם הידע הזה, הם יכולים לתכנן ולבצע אמצעי בקרה כגון ריסוס אווירי ליעילות מירבית.

בנוסף להפחתת המקור הנקודתי, יישום שגרתי של קוטל זחלים ורצח בוגרים משמשים בדרך כלל כחלק מתוכנית הדברת יתושים. גם שיטות בקרה ביולוגיות כמו גרב דגים יכולות להיות יעילות.